כוח, תהילה וגיל המעבר: העונה החדשה של בורגן מפתיעה
אחרי שעמלתי על סקירה של הייצוג שמקבל גיל המעבר בטלוויזיה ומשמעותו (הנה זה, ממש פה), הגיעה העונה החדשה של הסדרה הדנית המשובחת BORGEN והפתיעה אותי עד כדי כך שאני חייבת לצרף גם אותה.
אל דאגה זה לא עומד להיות ריקאפ על הפרקים עם ספוילרים עלילתיים, את זה אני אשאיר לאחרים בזמן שאנסה להישאר ממוקדת בזווית ההורמונלית. שהרי לשמה התכנסנו.
העונה הרביעית- או הראשונה בנטפליקס, מוצאת את בירגיטה בערך עשור אחרי שנפרדנו ממנה. עדיין עמוק בפוליטיקה ובראש מפלגת הדמוקרטים החדשים, אבל הפעם בתפקיד שרת החוץ בממשלה חדשה שבראשה עומדת אישה אחרת. כן נו, החיים תמיד נראו אחרת בממלכת דנמרק.
בעונה הזו העלילה לא מתרחשת ברחובותיה הציוריים של קופנהגן, העיר שבה בכירי הממשל מגיעים לעבודה עם אופניים (וקסדה!), אלא בנופיה הזרים והיפים של גרינלנד. שזה הרבה שלג, קרחונים נמסים, לוויתנים מדממים ומזחלות שלג עם כלבים. מודה ומתוודה שזו התוודעות ראשונה שלי ליחסים המורכבים בין גרינלנד והכובשת הנאורה שלה, לגופים רשמיים מזן החוג הארקטי ולמשנתם של גיבורים כמו קנוד ראסמוסן. הסוגיות שמעסיקות את הדמויות דווקא מוכרות לכל העולם: משבר האקלים, מתיחות בין המעצמות, קונפליקטים סוערים בפוליטיקה פנימית, יוקר המחיה, מילניאלז, רשתות חברתיות, פייק ניוז ופסאודו מדע.
בירגיטה היא עכשיו בת 53. ראשת הממשלה לשעבר מוצגת כמנוסה יותר, חדה וממולחת להפליא, אבל גם גרושה שמבלה את שעות הפנאי המעטות שלה בתפאורה של בדידות- לבד בסלון החשוך מול הטלוויזיה, כוס יין ביד ונרות דולקים ברקע, כיאה לחוקי ז'אנר החמימות הדנית המפורסם הוגה (Hygge). הבת שלה ברחה הרחק לאמריקה, הבן אקטיביסט טבעוני נלהב שעסוק בענייניו והגרוש מאושר בפרק ב' ומצפה לתינוק חדש. ומה יהיה הניגוד האולטימטיבי בחייה של הגיבורה שלנו לפוריות של אשתו החדשה של האקס אם לא גיל המעבר?
הפרימנופאוזה של בירגיטה נוכחת כבר מהפרק הראשון בעונה ושזורה בעדינות לכל אורכה. פה גל חום קצר שמצריך החלפת חולצה, שם שערת סנטר סוררת שמצריכה תלישה, אפילו התפרצויות זעם קלות על הסביבה - מאתגרות לזיהוי ככל שיהיו, כי בכל זאת נימוס סקנדינבי וזה. באמצע העונה הרופאה מסבירה לבירגיטה שהיא נמצאת "בשלב הראשון של חידלון הווסת" (תרגום מגעיל כמעט כמו גיל הבלות), אבל בגלל שחלתה בעבר בסרטן היא לא יכולה לקחת הורמונים וככה, אחרי דיאלוג ענייני וקצר עוברים בקאט לקרייסס הפוליטי הבא.
אז חיכיתי בסבלנות עד שסיימתי את כל הפרקים של העונה כדי לחפש את ההצדקה העלילתית לכל תשומת הלב הזו; לא הייתה כזו. גם לא הייתה אמירה בנושא שהביעה אג'נדה מסוימת.
קרחונים נמסים, ולא מגלי חום (thanks unsplash)
לא יכולתי שלא לתהות (תפרגנו לי רגע של קארי ברדשאו)- אז למה גיל המעבר קיבל כזה מקום בתסריט?
ההנחה המיידית שלי הייתה שיש לפחות תסריטאית אחת בצוות הכותבים של העונה, והיא בעלת דעה נחרצת וקורטוב ניסיון אישי בנושא. אבל לא! גם העונה הזו נכתבה ע"י אותם שלושה תסריטאים גברים שחתומים על העונות הקודמות. אולי מישהו מהם עבר את זה בבית עם זוגתו, או ששחקנית כלשהי ביקשה התייחסות לנושא בקטע של אמינות לדמות? אולי. זה עדיין לא מצדיק התייחסות מעבר לפרק-שניים.
אז מה כן? אפשר רק לנחש. אז הנה.
באחד הפרקים כונתה בירגיטה מאחורי גבה דארת' ויידר; מטאפורת סטאר-וורז קלאסית למעבר של דמות מהצד המואר אל הצד האפל, מהטובים לרעים. אופס, נראה שבכל זאת בורח לי ספוילר קטן, אז הקריאה של הפסקה הבאה היא על אחריותך: בלית ברירה בירגיטה חוברת לשטן כדי לשרוד בנסיבות החדשות, נדחפת בעידודו לרשתות החברתיות (שהן כמובן בצד של הדארק סייד), מתמסרת לציניות הפוליטית ומפנה גבה לידידים ותיקים.
האירוע המחולל שדחף במלחמת הכוכבים את הג'דיי המחונן אנאקין לצד האפל- והפך אותו לבסוף לדארת' ויידר, היו חזיונות אימה לגבי העתיד של אהובתו. הקיסר של ציר הרשע שכנע אותו שאם יחבור אליו הוא ילמד אותו יכולות מדהימות שבין היתר יאפשרו לו להציל אותה וזה, בתוספת סכסוך של אנאקין עם הבוסים בצד המואר, סלל את דרכו מעבר להרי החושך. "הוא פשוט רצה כוח", סיכם עבורי את העניין בני בן העשר, ולא הבין שקלע בול בפוני. הרי לא סתם נקראת העונה "בורגן: כוח ותהילה". יכול להיות שהתפקיד של גיל המעבר של בירגיטה הוא לספק הסבר למצב הנפשי והרגשי שבו היא הייתה נתונה כשעברה צד, האירוע המחולל שלה?
ואולי המטרה היא להזכיר ולבטא את הנשיות של בירגיטה בגלגול החדש שלה, שבו רוב הזמן היא מתנהלת על פי קודים של פוליטיקה ישנה, גברית ודורסנית. הדמות שהחלה כפוליטיקאית מזן חדש ומעורר השראה (גם מחוץ למסך) התבגרה, עשתה ויתורים אידיאולוגיים ואישיים והתאימה את עצמה למציאות אחרת; שינויי הגוף שמביא עמו הגיל כמטאפורה למסע התפכחות מהנאיביות של הנעורים.
מה שלא תהיה הסיבה, הרווח המשני פה ברור: מדובר בצעד נוסף בנירמול של גיל המעבר והפרימנופאוזה בחיי נשים על המסך שהן חזקות, חכמות, יפות ומרשימות לאללה למרות שהן לא צעירות.
סצנה מספר 3: פנים. חדר. כתם דם על אוברול לבן
בחזרה רגע לקארי ברדשאו. באותו פוסט על ייצוג הנושא בטלוויזיה כתבתי על האיזכורים הבודדים שקיבל גיל המעבר ב"סקס והעיר הגדולה", תמיד בהקשר של סמנתה: החרדה שלה שהיא כבר שם כשהמחזור מתעכב וההקלה הגדולה כשהוא מגיע (עונה 3), תסמיני המנופאוזה המוקדמת שלה שהגיעה כתוצאה מטיפולי הסרטן, לא בגלל שהיא זקנה חלילה (עונה 6), והאימה נוכח החרמת ההורמונים שלה בשדה התעופה באבו דאבי (סרט 2) כשהבסטיז מגלגלות עיניים כאילו מדובר בעניין שלעולם לא יהיה רלוונטי לחיים שלהן. סיימתי את הפסקה במשפט: ובכן גאל'ז, קארמה איז א ביץ' וממש עוד מעט הסדרה עושה קאמבק וחוזרת לעונה חדשה – אמנם בלי סמנתה, אבל עם לפחות שלוש דמויות שכבר לא יוכלו להתכחש לגיל המעבר.
ממש.
העונה החדשה (And Just Like That) הגיעה והוכיחה שבהחלט אפשר להתכחש. אמנם לא שרדתי מעבר לפרק השלישי, אבל קראתי פה שבניגוד לכל היגיון, המילה מנופאוזה הוזכרה לראשונה רק בפרק 6, בקישור תמוה של מירנדה בין אוננות וגיל המעבר. בתחילת פרק 9 שרלוט מכריזה שלא קיבלה מחזור כבר ארבעה חודשים ומירנדה מברכת אותה על הצטרפותה למועדון ומזהירה אותה שהיא עומדת להזיע. אל חשש, נבואת הזעם לא מתגשמת כי בסוף הפרק מגיע לשרלוט הדימום המיוחל, כמעין פלאשבק לאותה סיטואציה של סמנתה שני עשורים לפני כן.
גם כותבת המאמר בווג תוהה איך ייתכן שהבנות חזרו לעונה נוספת בלי התייחסות מהותית לאחד הדברים הדומיננטיים ביותר בחייה של אישה בגיל שהן כל כך התאמצו לייצג. ואיך זה בכלל הגיוני בתקופה שבה גיל המעבר סופסוף מתחיל להיות מדובר בעולם. בעיניי זה מראה יותר מהכל עד כמה החבורה הזו כבר לא רלוונטית לכלום.
תחי בירגיטה!
Comments