השיח מתעורר: גיל המעבר עובר לקדמת המסך, והוא כבר לא נלעג
מה יכול לנרמל את גיל המעבר ולהפוך אותו לנושא שיחה שלא צריך לדבר עליו בשקט או בצד?
לדעתי רק הייצוג התרבותי שלו.
הסבירה את זה היטב פרופסור מרי ג'יין מינקין מביה"ס לרפואה של אוניברסיטת יל: "בחברות בהן הגיל מקבל כבוד והאישה המבוגרת היא החכמה והטובה יותר, תסמיני גיל המעבר פחות מציקים. במקומות שבהם מבוגרים אינם נחשבים טובים יותר, נשים רבות משוות את גיל המעבר לזקנה והתסמינים יכולים להיות הרסניים הרבה יותר". מינקין הסתמכה על תוצאות מחקר שהובילה שבדק בקרב 8,200 גברים ונשים במספר מדינות בארה"ב ובאירופה כיצד השפיע גיל המעבר על חיי המין והזוגיות שלהם. התלונות במדינות השונות היו דומות, אך מידת הסבל שיוחסה לתופעות השתנתה לפי לאום. כלומר, התסמינים הקשורים ישירות לירידה באסטרוגן דומים בכל העולם, אבל האופן שבו נשים מעריכות את חומרת הסימפטומים שלהן מושפע מההקשר החברתי-תרבותי סביבה. קחו לדוגמא את פירוש המילה היפנית למנופאוזה (konenki): זמן של התחדשות באמצע החיים, הזדמנות לאמץ את האפשרויות העתידיות ולא זמן להתאבל על מה שהתרחש בעבר.
הדרך שבה התרבות שלנו רואה אותנו ומתייחסת אלינו מכתיבה איך אנחנו חיים בה. היא המראה שלנו. ומה יותר מראה מתוכניות פופולאריות בטלוויזיה?
(Thanks unsplash)
בשלושת העשורים האחרונים של המילניום הקודם רוב האזכורים לגיל המעבר היו נלעגים ומלעיגים: ארצ'י באנקר מזרז את אשתו האמוציונאלית אדית לעבור את "השינוי" בפחות מדקה ב"הכל נשאר במשפחה"; בלאנש של "בנות הזהב" מבינה שהגיעה למנופאוזה לאחר שהמחזור שלה מתעכב ובתגובה חברתה סופיה מזהירה אותה שבקרוב יצמח לה זקן; קלייר האקסטבל מ"המופע של קוסבי" מבהילה את ילדיה בתצוגת משחק מוגזמת של אישה שחווה התמוטטות עצבים מגל חום.
גם בתחילת המילניום החדש הייצוג דומה: בעונה הרביעית בסדרת הקאלט הבריטית Absolutely Fabulous פטסי חווה גלי חום והזעות לילה ונאלצת להגיע לפגישת תמיכה לגיל המעבר. הנשים במפגש מתענגות על סיפורי אובדן זיכרון, הזעה, ירידה בחשק המיני ובריחת שתן (מלבד אחת שמכריזה: "לנו באמריקה אין מנופאוזה. אנחנו לא מאמינות בזה, בטח לא ב-L.A!") וברקע יושבות פטסי ואדינה – נגעלות, נחרדות ומזדעזעות בחן, כהרגלן.
בשנת 2001 עולה המחזמר Menopause: the musical כהפקת אוף-ברודווי. העלילה: ארבע נשים נפגשות בחנות כלבו ומפתחות קשר חברי על בסיס חוויות משותפות כמו גלי חום, מצבי רוח, קמטים, עלייה במשקל ועוד. המחזמר מתואר כ"חגיגה של נשים שמוצאות את עצמן בכל שלב של 'השינוי' במהלך 90 דקות של צחוק ובליווי פרודיות משירי פופ קלאסיים מהסיקסטיז עד לאייטיז". אוקיי, לא צפיתי אבל הטריילר בהחלט עושה רושם של משהו שנוצר לפני שני עשורים; כלומר מיושן ולא כיף. מצד שני, מדובר בהפקה שזכתה ב-44 פרסי טוני ורצה כבר עשרים שנה ברחבי ארה"ב והעולם, ואפילו התאימה עצמה לתקופת הקורונה בסטרימינג אונליין.
ואז הגיעה סמנתה
בנות "סקס והעיר הגדולה" ליוו אותנו במשך יותר עשור, מהעונה הראשונה בסדרה ששודרה ב-1998 ועד הסרט השני ב-2010. במהלך השנים האלה גיל המעבר הופיע כמה פעמים. זה מתחיל בפרק 8 של העונה השלישית כשהמחזור של סמנתה מתעכב והיא נכנסת לסרטים שהמנופאוזה הגיעה. בייאושה שחייה הסתיימו, כמובן, היא מתפשרת על סקס עם היפי מזדקן כושל, אבל נמלטת ממנו באמצע הזיון כשמגיע הדימום המיוחל כדי למצוא פרטנר אטרקטיבי יותר - כי בעצם היא עדיין שווה.
בעונה הששית מתגלה אצל סמנתה סרטן שד. בעקבות הטיפולים היא חווה תסמינים של מנופאוזה מוקדמת, ובסופו של נאום פומבי מסויט מגל חום היא משלימה עם המצב, משליכה את הפאה ועומדת זקופה ומזיעה מול קהל נשים מריע. הלאה לסרט מספר 2, שבו הבנות מגיעות לנופש יוקרתי באבו דאבי ולחרדתה של סמנתה תחליפי ההורמונים שלה מוחרמים בשדה התעופה בתואנה כלשהי. היא מאבדת את זה לגמרי והבסטיז שלה מייחסות את התגובה הקשה לעוד הזדמנות להתנהג כמו דיווה. בהמשך הסרט, כשסמנתה מתקשה להתמודד ללא הכדורים שלה, הבנות מגלגלות עיניים כאילו מדובר בעניין שלעולם לא יהיה רלוונטי לחיים שלהן. ובכן גאל'ז, קארמה איז א ביץ' וממש עוד מעט הסדרה עושה קאמבק וחוזרת לעונה חדשה – אמנם בלי סמנתה, אבל עם לפחות שלוש דמויות שכבר לא יוכלו להתכחש לגיל המעבר.
מה השתנה בעשור האחרון?
תיאורים תרבותיים חדשים יכולים לשנות נקודות מבט ולספק לקהל צעיר מודעות והבנה, למשל שנשים בגיל המעבר הן לא רק שורדות אלא אפילו משגשגות.
2013. באחד הפרקים בעונה הראשונה של House of Cards קלייר אנדרווד עומדת מול מקרר פתוח בעיצומו של גל חום. בעלה פרנק מבחין בכך ומעיר על זה משהו בקטנה. כמה פרקים מאוחר יותר קלייר הורסת תוכנית גדולה שבעלה עובד עליה כדי לקדם את אחת ממטרותיה. פרנק הנבגד מכוון כדי לפגוע: "האם זה גלי החום?" הוא שואל את קלייר. בתגובה היא מעיפה אותו מהמשרד שלה ויוצאת לניו יורק כדי לפגוש מאהב ותיק.
2015. במערכון ששודר בתוכנית Inside Amy Schumer שומר נתקלת במקרה באלילות שלה טינה פיי, ג'וליה לואי-דריפוס ופטרישיה ארקט. הן בעיצומו של פיקניק עליז ומזמינות אותה להצטרף אליהן לחגוג עם דרייפוס את היום האחרון שלה כשחקנית fuckable. תראו:
ב-2019 שודרה בעונה השנייה של הסדרה המושלמת Fleabag סצנה שבה הגיבורה נקלעת לשיחה בבר עם אישה כבת חמישים, מצליחה מאוד במקצועה, יפה ומרשימה (קריסטין סקוט תומאס). בעודה לוגמת מרטיני בנונשלנט היא נושאת את אחד ההסברים המדויקים ביותר להשפעת גיל המעבר: “It is horrendous, but then it’s magnificent”. תעשו לעצמכן טובה ותראו:
2019-20. פמלה אדלון, השחקנית ויוצרת הסדרה Better Things משלבת את גיל המעבר בעלילה בטבעיות. בעונות 3-4 סם (הגיבורה) ממשיכה להתמודד עם חיים כפויי טובה שמורכבים מעבודה לא יציבה, אמא מאתגרת ותפקוד סיזיפי כאם חד הורית לשלוש בנות אקסצנטריות, ולכל הכיף הזה נוספת ההתמודדות עם גיל 50 ומתנותיו. היא מבינה שהגיעה לפרימנופאוזה כשהגניקולוגית שלה מאבחנת בלקוניות: You're degenerating. הגוף שלה משתנה והבגדים שהיא לובשת שנים כבר לא עולים עליה, ואפילו בילוי סוער עם חברות שמתחיל בהילולת קוק, אלכוהול ופלירטוטים מסתיים בהבנה העצובה שהן כבר לא רלוונטיות.
בראיון אתה הסבירה אדלון: "אף אחד לא מדבר על זה עם נשים צעירות ואז זה מגיע ומטלטל אותך. לחיים שלי זה התגנב בצורה של גלי חום בלילה. נזכרתי בחברה מבוגרת ממני שסיפרה לי על זה פעם וחשבתי 'אה, אז על זה היא דיברה. זה מנופאוזה'. מבחינתי, ככל שידברו על זה יותר זה יהפוך לנורמלי ויפסיק להיות 'הדבר הזה שלא מדברים עליו שקורה לנשים'. זה מגוחך ופשוט לא הוגן".
בקטע הזה סם מראה לבנות שלה ולחבר הכי טוב סרטון שצילמה ובו היא מסבירה מה זה אומר להיות אישה מבחינתה. הפער בין הדמות הקשוחה שמשתקפת בסרטון לבין הרגישות והפגיעות שיוצאים מסם כשהיא צופה בחרדה ובמבוכה ביקיריה צופים בו, עשה לי קווץ' בלב.
ימי קורונה
2020, הסדרה Emily in Paris עולה בנטפליקס וסוחפת רבים מיושבי הסגרים ברחבי העולם. כבר בפרק השני מגיח גיל המעבר במרומז, בצורת קמפיין פרסומי שניתן לאמילי הצעירה כדי להעמיד אותה במקומה (הנחות) במשרד. המוצר הוא נרות וגינליים ללחות, שמן הסתם מיועדים לטיפול ביובש, תסמין שכיח במנופאוזה. היא מצליחה לעשות לימונדה מהלימון שניתן לה כשהיא מגלה להפתעתה שבצרפתית המילה וגינה היא זכר וממנפת את זה בקלילות ברשת, עד שזה נהיה ויראלי והיא יוצאת המנצחת הגדולה במשרד. מה שמעניין בסיטואציה הוא שהבוסית של אמילי מעבירה אליה את המוצר הבריאותי המביך בכוונה, כדי לקחת לעצמה את הקמפיין הקלאסי היוקרתי. כלומר, דווקא האישה שקרובה לחמישים, וכנראה כבר מבינה דבר או שניים על גיל המעבר, מפגינה כלפי המוצר יותר בוז מכולם, ודווקא הנערה מקבלת אותו בטבעיות כחלק בלתי נפרד מהנשיות.
וזו יצירה שהופקה וצולמה בימים שבהם המגיפה כבר הייתה בינינו.
השחקנית הבריטית ג'ולי גרהאם ניצלה את תקופות הסגר של הקורונה ליצירת דרמה משלה לשידור ביוטיוב. סדרת הרשת Dun Breedin’ מקווה להציג את גיל המעבר באור קצת שונה ומתמקדת בארבע חברות טובות בברייטון (איך זה תמיד ארבע?) שמתמודדות עם שגרת החיים ומוצאות נחמה אחת בשנייה, כי מי עוד מבין מה עובר עליהן? התוצאה היא 9 פרקים קצרים, כ-15 דקות לפרק, משופעים בגלי חום, נדודי שינה, ערפל מוחי ובני משפחה מרגיזים, אבל גם באלכוהול, הומור חביב ומבטא שאני לגמרי מאחלת לעצמי בגלגול הבא.
בראיון זום אצל קייט ת'ורנטון סיפרה גרהאם שנמאס לה מהדרך שבה מוצג גיל המעבר בדרך כלל בקומדיות: "בצורה מסוימת הן לעגו לנו, וזה פשוט צריך להפסיק. מבחינתי זה לא הסוף של משהו אלא התחלה של פרק חדש שיכול להיות גם הזמן הטוב ביותר בחיים שלך, הזמן המעצים ביותר, הזמן שבו את יכולה לעשות שינויים וכבר לא אכפת לך מה אנשים חושבים עליך. יש חיים אחרי גיל המעבר ואני רוצה לצעוק את זה". נסו את הפרק הראשון:
כאשר הסופרת-מפיקה מרטי נוקסון שילבה גלי חום בסדרה שלה Girlfriends’ Guide to Divorce (ששודרה ברשת בראבו בין השנים 2014-18) היא נתקלה בחשש מצד מנהלי הרשת: "הם קצת ביקשו ממני לא לומר את המילה 'מנופאוזה'", סיפרה לא מזמן לאתר hollywoodreporter. "זה הזכיר לי שכשהכנסנו נשיקה לסבית בסדרה באפי ציידת הערפדים המנהלים אמרו 'הם יכולים לעשות את זה פעם אחת, אבל לא פעמיים. כי זה אומר שהם נהנו מזה'. יותר משני עשורים לאחר מכן הטלוויזיה שופעת דמויות להט"ביות; גיל המעבר פחות. "השקט הזה בתרבות הפופולרית סביב גיל המעבר רק מנציח את השתיקה הנוראה בקרב נשים", סיכמה נוקסון.
קל להאשים את הפטריארכיה בשתיקה, אבל האם באמת הגיוני לצפות מגברים לדבר מיוזמתם על חוויות גיל המעבר? יותר הגיוני לצפות למשל שהדמויות בגילומן של ניקול קידמן ולורן דרן יחוו גל חום ב"דברים קטנים גדולים". תכל'ס, מי שיכול לשנות את המצב הן המילניאל'ז. רק דמיינו את לנה דנהאם וחברותיה חופרות בבוא היום על החיים בגיל המעבר בכל פלטפורמה אפשרית. אני ממש אשמח לצפות בזה.
יש עוד דוגמאות, אבל לא יכולה לסיים בלי להתייחס לסדרה הישראלית "חמישים" ששודרה ב-YES ב-2019. יעל הדיה כתבה, דפנה לוין ביימה ואילנית בן יעקב כיכבה בתפקיד הראשי כאם חד הורית לשלושה מתבגרים, שמתקרבת לגיל חמישים ומתמודדת עם גיל המעבר. הסדרה זכתה (בצדק) לביקורות טובות, ואפילו הייתה מועמדת לפרס הסדרה הקומית הטובה ביותר בטקס פרסי האמי הבינלאומי לשנת 2020, רק נקווה שזוהי רק ההתחלה לה לה. הנה פרק הבכורה:
Comentarii