קוראים לזה פמ-טק: חברות טכנולוגיה שמתמקדות בבריאות האישה
עובדה: רוב הסטארטאפים בתחום ה-Femtech (חברות טכנולוגיות שעוסקות בבריאות האישה) מתמקדים בדרכים למניעת הריון ובטיפולי פוריות. רק 5 אחוזים מהם עוסקים בגיל המעבר.
עוד עובדה: עד שנת 2025, 1.1 מיליארד נשים צפויות להיות לאחר גיל המעבר. מדובר בפוטנציאל לצרכנות בהיקף של כ-600 מיליארד דולר (יש 34 תסמינים אפשריים לגיל המעבר, ונשים מוכנות להוציא הרבה כסף על מציאת דרכים להתמודד אתם).
(Thanks unsplash)
תחום הפריון הנשי מספק מגוון פרוצדורות רפואיות בשגרה ושפע של בעיות, סיבוכים וטיפולים. בדומה אליו, גם גיל המעבר מורכב ממכלול של תסמינים ואמצעי טיפול, אבל בניגוד לדיון הפתוח ולעשייה שמתנהלים סביב כל מה שקשור לפוריות, נשים מזדקנות זה נושא א-סקסי בעליל ולכן לא מעניין אף אחד. תשאלו את חברות הסטארט-אפ שמפתחות מוצרים לפלח האוכלוסייה הזה ולא מצליחות למצוא משקיעים.
זה לא מפתיע, הרי זה תואם להתייחסות הציבורית הכללית לגיל המעבר וקשה לצפות מקרנות הון סיכון מבוססות – שבראשן בד"כ עומדים גברים, להעדיף השקעה בפתרון לאשה שמזיעה בלילות על פני פיתוח מוצר שייטיב עם הריוניות קורנות לדוגמה. אדריאנה סמנייגו, משקיעה ב-Female Founders Fund, סיפרה ל-Crunchbase News שקשה למצוא פרסומות למוצרים לגיל המעבר בטלוויזיה או במגזינים, ופרסום לסוגים מסוימים של מוצרים נחסמים גם במדיה החברתית. פייסבוק, למשל, מפגינה סטנדרט כפול במדיניות שלה – מונעת פרסום של חומרי סיכה שונים לנשים במנופאוזה, אך מאפשרת מודעות למוצרים לשיפור הליבידו הגברי. ואולי העניין הוא לא רק הסטיגמה אלא גם פוטנציאל הרווח והגיבוי מקרנות ההון, כמו שטוענת פולי רודריגז מחברת Unbound Medicine: "החברות Pulse, Genneve ו- Unbound גייסו 8.7 מיליון דולר, 1.3 מיליון דולר ו -3.5 מיליון דולר בהתאמה, בזמן שאתרים דומים עבור גברים (Roman, Hims) גייסו 91.1 מיליון דולר ו- 197 מיליון דולר בהתאמה. כשיש לך כזה סכום של כסף, פייסבוק תעבוד איתך".
מבחינתה של שלי קויפרס, מנכ"לית משותפת ב-the51.com הקנדית ("פלטפורמה פמיניסטית פיננסית") השוק של גיל המעבר אטרקטיבי כי יש בו הון, כוח קנייה ופוטנציאל טבעי לחדשנות. כל עוד חוסר התמיכה מצד הקרנות המסורתיות נמשך, היא צופה שהפתרון יגיע מארגונים חדשים שמתמקדים בחדשנות, כמוהם.
עוד כמה נתונים מעניינים: בשנת 2020 חילקו המשקיעים 1.023 מיליארד דולר לחברות פמטק בארה"ב, לעומת 625 מיליון דולר בשנת 2019. אוקי, אז הסטארט-אפים שממוקדים בבריאות האישה מתחילים למשוך יותר השקעות, אבל היחס לגיל המעבר עדיין נחשב טפטוף. "חלק מהבעיה היא מי נמצא סביב שולחן השולטים בכסף", הסבירה ל-Crunchbase News דיאנה שאקיר, שותפה בחברת ההשקעות Lux Capital. "התהליך לא בהכרח מונע על סמך ההזדמנויות בשוק, יש שם משהו הרבה יותר עמוק, כמו גילנות וסקסיזם. ההשקעה בתחום צריכה להתחיל בפיתוח קליני מדויק. לדוגמא נשים (במיוחד צבעוניות) לא מיוצגות מספיק במחקר וזה מוביל למינון לא מדויק של תרופות. זה מעיד על נושא רחב יותר, בריאות האישה נחשבת לנישה למרות שאנחנו 50 אחוז מהאוכלוסייה".
גם קרן ההשקעות האמריקאית SteelSky Ventures גייסה קרן ייעודית להשקעה בחברות פמטק, וכבר השקיעה בשש חברות. סיבת ההשקעה: הכרה בהזדמנות, כי אי אפשר להתייחס אל שש-מאות מיליארד דולר כ'"נישה".
על פי סקר AARP שפורסם לאחרונה, כ-93 אחוזים מהנשים בגיל המעבר מעוניינות בפתרונות טכניים לא פולשניים לניהול הסימפטומים שלהן, כולל אפליקציות. אז יש חברות סטארט-אפ שמציעות מוצרי טיפוח להקלה על הסימפטומים, אחרות משיקות מרפאות וירטואליות כדי לאפשר לנשים להתמודד עם תחושת הבדידות בנושא, אך רובן מתקשות למצוא שותפים עסקיים בעלי הון. גם חוסר הוודאות הכלכלי שהביאה עמה מגפת הקורונה צמצם מקורות מימון רבים.
עד לאחרונה בסיס המשקיעים הצעיר של עמק הסיליקון התחבר יותר לפתרונות ולמוצרים רלוונטיים לחיים שלהם, כמו הורות, פוריות ומחזור. מעבר לזה, לנשים צעירות גם קל יותר לדבר בפתיחות על הנושאים שמעסיקים אותן, ואת זה עדיין לא ניתן לומר על רוב הנשים בגיל המעבר. והנה שוב הגענו למסקנה הקבועה לגבי כל חזית שקשורה לגיל המעבר: הפתרון יגיע כשנתחיל לדבר על כך יותר. לנרמל, לנרמל, לנרמל.
הנה כמה דוגמאות לחברות פמטק:
שם החברה: Celmatix
המוצר: סטארטאפ ביוטכנולוגי שמפתח תוכנית תרופתית להאטת דלדול מאגר השחלות של האישה מדי חודש. בין היתר זה צפוי לגרום לדחיית גיל המעבר לגיל 60 -70 ובכך לעכב גם את הבעיות הבריאותיות שמלוות אותו.
מוטו: המתמקדות בשיפור בריאות האישה באמצעות שיפור תפקוד השחלות שלה, מתוך מחשבה שהשחלות אינן רק איבר רבייה אלא כוח משפיע על כל דבר, מתפקוד המערכת החיסונית, חילוף החומרים ועד בריאות הלב.
שם החברה: pulse
המוצר: פתרונות למצב של יובש וגינלי כמו חומרי סיכה, מוצרי לחות, שמן עיסוי ומוצר הדגל - מתקן קטן שמחמם את כל החומרים האלה, לנעימות מקסימלית בשימוש.
מוטו: שיפור "חוויית המשתמשת" בפתרונות ליובש שממנו היא סובלת, כדי שהמוצר ירגיש הכי קרוב שניתן לחוויה הטבעית.
שם החברה: KINDRA
המוצר: חומר סיכה וגינלי עם אפליקטור רב פעמי וגם מגוון של תוספי תזונה לאיזון גוף ונפש, חיזוק המערכת החיסונית, שיפור הלב, השינה והריכוז.
מוטו: אנחנו פה בשביל לעזור לך לנהל את התנודות ההורמונליות הטבעיות של גופך באמצעות סדרת מוצרים בטוחים מדעית, שאינם מכילים אסטרוגן ומותאמים אישית עבורך.
שם החברה: Lily Bird
המוצר: פדים, מגבונים ותחתונים חד-פעמיים לטיפול בדליפת שתן.
מוטו: לילי בירד מיועדת לנשים שאינן מוכנות להתנצל על כך שהן דולפות ונוטפות כשהן צוחקות, מתעטשות ומקפצות. למה? כי אלה החיים וזה מה יש, אז לפחות לטפל במקסימום. וכן, יש להן הומור.
שם החברה: gennev
המוצר: מרפאה מקוונת לנשים בגיל המעבר שהיא פלטפורמת בריאות המאפשרת קביעת פגישות עם רופאים, גישה למאמני בריאות והנחות על תוספי מזון ומוצרי היגיינה נשית. יש גם ספריית מאמרים, וובינרים ופודקאסטים.
מוטו: צוות מקצועי של נשים שמבינות מה עובר על נשים בגיל המעבר, ושואפות לשנות את האופן שבו הן נתמכות במקום העבודה ולהשפיע על מחקר בריאות האישה בתקווה למצוא פתרונות חדשים ומבטיחים למחצית השנייה של החיים.
שם החברה: Bonafide
המוצר: נרות וגינליים לטיפול ביובש, תוסף להמרצת תשוקה והנאה, כמוסות להקלה על גלי חום והזעות לילה.
מוטו: המשימה שלנו היא לספק פתרונות יעילים מהטבע לתסמינים טבעיים של נשים. הפתרונות שלנו הם תוצאה של מחקר ופיתוח מדעי והם ללא מרשם, הורמונים או תופעות לוואי מדאיגות.
שם החברה: Joylux
המוצר: מכשירי פטנט לשימוש ביתי שמשתמשים בטכנולוגיית חום עדין ואור אדום כדי לעורר רקמות ולעודד זרימת דם למען בריאות טובה יותר ברצפת האגן ולשיפור התחושה והתפקוד המיני. יש גם מוצרי טיפוח אינטימיים שעוצבו במחשבה על נשים בגיל המעבר.
מוטו: התחייבות למציאת פתרונות מדעיים שאינם פולשניים, יעילים ומשתלמים לשיפור כל ההיבטים בחייה האינטימיים של האישה, כי בריאות מינית חיונית לבריאות הכללית.
שם החברה: tabu
המוצר: ערכת בריאות מינית שכוללת מכשיר עיסוי אישי ודיסקרטי בעיצוב ארגונומי ובעל שלוש מהירויות, וחומר סיכה אורגני ומרפא. המכשיר עשוי מסיליקון רפואי, עמיד למים ומושלם לשימוש חיצוני ופנימי, כולל מערכת חימום אופציונלית לעורר את זרימת הדם.
מוטו: לכבד ולחגוג את הבריאות המינית ככל שאנו מתבגרות. הדרך לסייע בטיפול ובמניעת רבים מהתסמינים של גיל המעבר היא פעילות מינית קבועה - עם או בלי בן/בת זוג.
שם החברה: Unbound Medicine
המוצר: ריכוז מידע על אפליקציות ועל מדריכי מובייל ודיגיטל בנושאי בריאות, ופתרונות הנגשה של מידע בריאותי למוסדות ולציבור הרחב.
מוטו: הארגון מחויב לשיפור העברת הידע בתחום הבריאות באמצעות חדשנות דיגיטלית, שת"פ עם עמותות רפואיות, אוניברסיטאות ותאגידים ברחבי העולם, פיתוח מוצרים משלב התכנון ועד הפצה, ועוד ועוד.
שם החברה: Lisa Health
המוצר: בניית תוכנית מותאמת אישית לניהול תקופת החיים הזו. התוכנית כוללת אבחון השלב הספציפי בגיל המעבר, מעקב אחר תסמינים והדרכה מרוכזת שכוללת מידע רלוונטי והמלצות לפתרונות, טיפולים ותרגולים.
מוטו: להעצים נשים ולסייע להן להשיג שליטה על גופן ושגשוג במהלך גיל המעבר ואמצע החיים.
שם החברה: Elektra Health
המוצר: מרפאת מומחים וירטואלית לנושא גיל המעבר, שמספקת אבחון בריאותי ראשוני ובעקבותיו תוכנית טיפולים בהתאמה אישית.
מוטו: פיתוח פלטפורמה לניפוץ הטאבו של גיל המעבר, להעצמת נשים באמצעות ידע ולהענקת טיפול וירטואלי וקהילה תומכת. כי הגיע הזמן לשנות את הנרטיב כך שאף אשה לא תשאל יותר "למה לא סיפרו לי?"
שם החברה: caria
המוצר: אפליקציה שפותחה במחנה יזמות של אפל ומותאמת לפלופורמות של החברה. האפליקציה מספקת עוזרת AI אישית שתלמד את "הלקוחה" ותייעץ לה בהתאם לסטטוס גיל המעבר שלה. בנוסף יש גם עצות מומחים ופעילויות קהילתיות שונות.
מוטו: גיל המעבר צריך להיות מסע נתמך- בידע, בחמלה ובליווי קהילה, וקאריה מאפשרת מרחב תומך. בנוסף, יש פה הזדמנות עצומה בבניית מערך הנתונים הראשון בקנה מידה גדול על בריאות אמצע החיים של נשים.
שם החברה: MenoLabs
המוצר: אפליקציית מעקב בשם MenoLife המותאמת אישית למשתמשת בהתבסס על הנתונים הבריאותיים והסייקל שלה, ומציעה תובנות ופתרונות לתסמינים והבריאות הכללית. בנוסף יש ליין עשיר של תוספי מזון וטיפוח לגיל המעבר למכירה, מתכונים ועוד.
מוטו: מחויבים להביא פתרונות מתקדמים, חדשניים וטבעיים לגיל המעבר כי לנשים מגיעים הכלים הטובים והנחקרים ביותר לניהול בריאותן.
® חשוב לי להבהיר: אני לא סמכות עסקית/טכנולוגית ולא מתיימרת להיות כזו, רק מאמ;לקת כתבות שקראתי בנושא (ונותנת להן את הקרדיט שמגיע להן). אם מצאת טעות בטקסט שלי אני ממש אשמח לדעת. אפשר לעדכן אותי במייל: contact.makoreli@gmail.com
Comments