top of page

יזמות פמטק ישראליות, פרק 1: הסטארט-אפ sheKnows

בחודשים האחרונים אני נמצאת תחת מתקפת מידע על גיל המעבר: הפיד שלי מלא הצעות לקבוצות נשים ש"שוברות את הטאבו" ומדברות על זה, כל אתר אינטרנט שאני מבקרת מציף אותי בפרסומות לפתרונות רפואיים לסימפטומים, חברות הקוסמטיקה והאופנה משיקות בגאווה מוצרים יעודיים לשלב הזה בחיים (יש מישהי שעדיין לא יודעת שלפריימרק יש קולקציית בגדים חדשה להקלה על גלי חום?) וסלבס מדברות על המנופאוזה שלהן בפתיחות והומור מבורך (למשל הפארודיה האחרונה של השחקנית קורטני קוקס)


ברור שהיסטוריית החיפוש שלי ברשת הופכת אותי ליעד טירגוט רציני לכל אלגוריתם שמכבד את עצמו, אבל גם מחוץ לבועה שלי מורגש דיבור גובר על חברות פמטק שמתמקדות בגיל המעבר. האם סופסוף הבינו את הפוטנציאל העסקי האדיר של השוק שלנו: נשים שיכולות ורוצות להשקיע בשיפור איכות החיים שלהן, וגם מרגישות מספיק נוח להתלוצץ על גלי החום שלהן בוויכוחים הנצחיים על מזגן בסטודיו ליוגה ופילאטיס?


יצאתי לחפש את אותן נשים יזמות מקומיות, שחולמות על שוק הפמטק בכלל וסטארט-אפ על גיל המעבר בפרט, ואשכרה מגשימות את החלום שלהן. הנה הראשונות בסדרה:


מייסדות שותפות: עדי סרגה קן (מימין) ודליה גרצמן



מי אנחנו? חברת sheKnows, נוסדה בשנת 2022

מייסדות שותפות: דליה גרצמן (בת 38 מתל אביב, מנכ"לית) ועדי סרגה קן (בת 35 מיפו, סמנכ"לית מוצר).

סטטוס נוכחי: אנחנו לאחר מחקר שוק מעמיק, המוצר הראשון שלנו עלה לאוויר בגרסת הרצה והתחלנו להשיק אותו למשתמשות בטא, עובדות עכשיו על גיוס ההון הראשוני.


הסטארט-אפ שלנו

החברה שלנו מפתחת מוצרים טכנולוגיים לרפואה מותאמת אישית לגיל המעבר. נשים סובלות במשך שנים מתופעות שקשורות לגיל המעבר, כשלמעשה קיימים פתרונות שיכולים לסייע להן להרגיש טוב אך הם לא מונגשים. כיום, הדרך לטיפול אפקטיבי כרוכה בעבודת מחקר מאתגרת ולעתים מייאשת מצדן של נשים שמחפשות את הגורם הטיפולי הנכון לתופעות שלהן (יש שקוראות לזה ״דוקטורט במנופאוז״). המטרה שלנו היא שכל אשה, בשילוב עם כל רופא.ה, יוכלו להגיע בקלות ובמהירות האפשרית לטיפול אפקטיבי, בכל מקום בעולם. אנחנו מאמינות שהדרך לשם היא טכנולוגיה, והמוצרים שלנו יאפשרו למטופלות ולרופאים.ות לקבל החלטות מותאמות אישית לגבי הטיפול המתאים.

המוצר הראשון שלנו הוא שאלון דיגיטלי, שבאמצעותו נשים יכולות להבין באופן טוב יותר מה עובר עליהן וגם לקבל תמונת מצב חכמה עם תובנות והמלצות להמשך. זהו שאלון המנופאוז הראשון שמדבר בשפה של נשים, מתוך החוויה של נשים, ומאחוריו יש מערכת חכמה שמבוססת על מידע רפואי מהימן וניסיון טיפולי.

בקרוב נשיק לציבור את המוצר הראשון שלנו (נמצא כיום בהרצה של קבוצות מיקוד מצומצמות)- דוברות אנגלית מוזמנות להירשם באתר שלנו לרשימת החברות שלנו שיוכלו להתנסות.


קהל היעד שלנו הפער בטיפול בתופעות של גיל המעבר זו בעיה גלובלית, ולכן אנחנו מאמינות שגם הפתרון יהיה גלובלי. הכלים שנפתח עבור נשים יהיו זמינים לשימוש בכל העולם, וכלים שישתלבו במערכת הבריאות יהיו ככל הנראה מותאמים לוקאלית בכל מדינה. רוב הפיתוח שלנו הוא על סמך מחקר שוק באנגלית, הכלים שאנחנו מפתחות הם באנגלית, והשוק הראשון שנפנה אליו הוא בארה"ב. יחד עם זאת, אנחנו בקשר קרוב עם האקוסיסטם הישראלי ואנחנו רואות בידע המקצועי, הניסיון הטיפולי והדאגה לנשים שקיימים כאן קרקע מדהימה למימוש החזון שלנו.



מה גילינו במהלך העבודה? אחד הדברים שהכי הפתיעו אותנו היו רמת המורכבות של גיל המעבר, רב הממדיות של התסמינים ועד כמה מדובר בחוויה אינדיבידואלית עם שונות גבוהה בין נשים שונות. יש קבוצת תסמינים מצומצמת יחסית שמקבלת חשיפה ציבורית גבוהה ומקושרת לגיל המעבר כמעין ״תסמיני הדגל״ (גלי חום, הזעות לילה ועוד), אך בפועל זה רק קצה הקרחון וכשבוחנים את חווית גיל המעבר מעיניהן של נשים, אותם תסמינים לאו דווקא נמצאים בראש הרשימה. למשל, במחקר מעניין שנערך בבריטניה בקרב כאלף נשים בגיל המעבר, ששה מתוך עשרה מהתסמינים שנשים ציינו כקשים ביותר הם בכלל מנטליים ורגשיים, ובראשם שינויים במצב הרוח.

עוד גילוי מרתק עבורנו היה שגיל המעבר יכול להביא עימו גם שלל תסמינים ״מוזרים״, כאלה שבכלל קשה לשים עליהם את האצבע או כאלה שעלול לקחת זמן (אם בכלל) לשייך אותם לגיל המעבר. למשל, הזעה בעפעפיים. כן!. מדהים לראות איך נשים ברחבי הרשת מרימות את הכפפה כדי לבדוק אם הן היחידות שחוות את התופעה המוזרה הזאת, ופתאום מקבלות עוד ועוד קריאות של same here - את לא לבד, אפילו בכל אותן חוויות אזוטריות. אז אחת המטרות המרכזיות שלנו היא לתת במה לכל תופעה שקשורה לגיל המעבר, כך שנשים תוכלנה לקבל מענה אפקטיבי בכל ענין שמטריד אותן.


הפמטק ואנחנו

בישראל יש כל מה שצריך כדי ליצור אקוסיסטם יזמי שלא יבייש את תעשיית הסייבר- הון אנושי טכנולוגי מגוון, כסף ואופי שיתופי ונמרץ. בנוסף, יש את תחום הבריאות הדיגיטלית שתפס תאוצה בעקבות הקורונה ופורח במיוחד בישראל, בין היתר בזכות הדיגיטציה הישראלית המתקדמת של מערכת הבריאות הישראלית. והדובדבן שבקצפת - יש פה המון נשות מקצוע מובילות כמונו שחושבות שהגיע זמננו לתפוס מקום כיוצרות שותפות בעולם, ופועלות לקידום בריאות נשים. אנחנו רואות בישראל פוטנציאל להפוך למעצמת פמטק עולמית.


עוד קצת עלינו

לכאורה אנחנו עדיין צעירות מדי, אבל אנחנו רואות כמה קשה היום לנשים בגיל המעבר ומבינות שעוד כמה שנים גם אנחנו נהיה שם. המחשבה ששתינו כמעט ולא הכרנו את התופעה עד לפני כשנה לא פשוטה לנו, אנחנו רוצות כבר היום לעזור לנשים שסובלות, וגם ליצור עתיד חדש שבו יהיה קל יותר לנו, לחברות שלנו ולדור שלנו להתמודד עם גיל המעבר.

אחת לשבועיים אנחנו מפרסמות ניוזלטר עם חדשות גיל המעבר מכל העולם בפחות מחמש דקות קריאה. כאן ניתן לקרוא גיליונות קודמים, וכאן ניתן להירשם לרשימת התפוצה של הניוזלטר.

אנחנו מפרסמות גם חלק מהמחקרים שאנחנו מבצעות. לדוגמא בפודקסט של דליה "הולכת בדרכי" ניתן להאזין למחקר משתמשות הראשון שדליה ערכה, ובבלוג שלנו במדיום ניתן לקרוא על מחקר משתמשות שבו ניתחנו ביקורות של אפליקציות לגיל המעבר וגילינו צרכים אוניברסליים של נשים בגיל המעבר.

 

יש לי חזון: רפואה מודעת מין ומגדר היא הצעד הבא באבולוציה של הרפואה ככלל. הגוף הנשי כמעט ולא נחקר על ידי הרפואה המודרנית והיום זה נהיה ברור יותר ויותר שזה מוכרח להשתנות. רפואה שמתמקדת בנשים, כפי שאנחנו מפתחות, היא צעד בדרך לעבר רפואה טובה יותר לכולןם.

אחד מהפערים הטיפוליים ברפואה בכלל וברפואת גיל המעבר בפרט, היא ברפואת הקהילה הגאה, בדגש על רפואה לטרנס*, בין היתר בגלל מחסור במחקר ומחסור בפיתוח פתרונות. אנחנו מקוות שבאמצעות פיתוח רפואה מותאמת אישית נוכל לגשר גם על הפער הזה. אמן.


 




מוזמנות.ים ליצור אתנו קשר:


דליה גרצמן בלינקדאין


עדי סרגה קן בלינקדאין

Comments


bottom of page